Rezidor Hotel Group driver Okoume Palace Hotel i Libreville, Gabon

21 Mar 2012

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, och Republiken Gabon tillkännager ett nära samarbete på landets hotellmarknad. Ett ömsesidigt avtal tecknades i torsdags mellan Rezidors koncernchef och vd Kurt Ritter och Brice Laccruche Alihanga, koncernchef och vd för Wali Hotels & Resorts i Libreville.

Rezidor tog nyligen över ledningen av Okoume Palace Hotel i Libreville. "Vi är mycket glada över att nu finnas i Gabon och vi ser fram emot att ytterligare stärka vår närvaro i regionen", säger Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd. Rezidor kommer att driva anläggningen som ett hotell utan varumärke under en övergångsperiod medan Okoume Palace Hotel genomgår en omfattande renovering för 40 miljoner dollar. I september 2013 får hotellet dubbelt varumärke och kommer att erbjuda ett Radisson Blu-hotell med 330 rum och ett Park Inn by Radisson-hotell med 140 rum. Därtill kommer anläggningen att ha fem restauranger och barer, omfattande mötesfaciliteter, en lounge för business class, ett gym och en utomhusbassäng.

"Vi ser fram emot att påbörja det här samarbetet med Rezidor som kommer att återställa hotellet till sin forna prakt, etablera det som ett affärsnav i vårt utvecklingsland samt göra det till ett flaggskepp för vår koncerns fastighetstillgångar i regionen", säger Brice Laccruche Alihanga, koncernchef och vd för Wali Hotels & Resorts.

Rezidor Hotel Group driver varumärkena Radisson Blu (övre förstaklassegment), Park Inn by Radisson (mellanklassegment) och Hotel Missoni (lyxigt livsstilshotell) samt har för närvarande en portfölj med fler än 425 hotell och 93 000 rum i drift och under utveckling i 68 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. Den afrikanska kontinenten är en viktig utvecklingsregion för koncernen. Rezidors afrikanska portfölj består av 19 hotell med 4 800 rum i drift och 25 hotell med 5 500 rum under utveckling. Företaget är den hotelloperatör som har störst pipeline i subsahariska Afrika.

Avtalet i Libreville kan tecknas tack vare stöd från BGFI Capital, en bank som tillhör BGFI Group. BGFI Capital ger vägledning åt investerare inom stora projekt i Gabon och Afrika och ger råd om förvärv, omstrukturering, finansiella strategier och investeringar i onoterade företag.

"Afrika är en fascinerande och viktig tillväxtmarknad för oss. Vi ser en stor tillväxtpotential för våra kärnvarumärken Radisson Blu och Park Inn by Radisson på kontinenten", kommenterade Kurt Ritter.

"Detta strategiska affärspartnerskap är ett konkret svar på de gabonska myndigheternas önskan om att växa och utveckla landet som ett turistresmål i Afrika", tillade Brice Laccruche Alihanga.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Rezidor
+32 2 702 9222, Christiane.Reiter@Rezidor.com