Rezidor Avslutar Sex Hotellhyresavtal I Storbritannien Och Aktiverar Tidigare Ej Redovisade Underskottsavdrag

23 Dec 2016

20162312_News.jpgRezidor Hotel Group kommer av strategiska skäl att avsluta sex hotellhyresavtal som löper på så kallade "Full Repairing and Insurance"-villkor, i Storbritannien under 2017. Hotellen är regionalt belägna och har varit olönsamma för Rezidor huvudsakligen på grund av att avtalade hyresnivåer överstigit marknadshyran. Som en del av uppgörelsen kommer Rezidor betala en engångsersättning om 15 miljoner pund (motsvarande ca 18 miljoner euro) under 2016 till ägarna.

Wolfgang M. Neumann, koncernchef och VD för Rezidor Hotel Group, kommenterade: "Dessa avslut är en del av Rezidors långsiktiga asset management-strategi, som innefattar att avsluta olönsamma avtal och omförhandla villkor, inkluderande renoveringar inom EMEA. Under 2016 har vi framgångsrikt genomfört 15 sådana transaktioner. Under de senaste fem åren har våra initiativ inom asset management med målet att uppnå en kontinuerlig optimering av portföljen bidragit med 17 miljoner euro till EBITDA och förbättrat EBITDA-marginalen med 1,8 procent."

"Avsluten kommer att påverka Rezidors årliga EBITDA positivt med cirka 1,5 miljoner pund (cirka 1,8 miljoner euro) per år, och EBIT med ett högre belopp, samt undanröja behov för ytterligare kapitalinvesteringar för Rezidor kommande år", tillade Knut Kleiven, vice VD och CFO för Rezidor. "Fastigheterna kommer att finnas kvar i koncernens hyresportfölj i högst ett år till."

Trots avsluten kommer Rezidor att förbli en stor internationell hotelloperatör i Storbritannien med 28 hotell och 6 000 rum i drift.

"Förutom framstegen som gjorts inom asset management och andra initiativ för att förbättra lönsamheten, har vi också anpassat vår transfer pricing-modell så att den återspeglar de senaste ändringarna i skattesystemet som initierats av OECD och EU, och som ett resultat av detta kunde vi också kapitalisera tidigare ej redovisade uppskjutna underskottsavdrag i flera jurisdiktioner. Detta kommer att resultera i en betydande positiv skattemässig effekt för räkenskapsåret som avslutas den 31 december 2016. Det totala beloppet av aktiverade underskottsavdrag uppgår till 23,8 miljoner euro. Framöver bör detta leda till en mer normaliserad skattesats för koncernen", tillade Knut Kleiven.