Rezidor utser Thomas Engelhart till VP för affärsområdet Norden

09 Jan 2014

Thomas Engelhart

Rezidor, ett av världens mest dynamiska hotellbolag och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, utser Thomas Engelhart till Vice president (VP) för affärsområdet Norden från och med 1 februari 2014. Thomas Engelhart ska ha sin bas i Stockholm, och kommer att ansvara för 58 Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Norden. Han kommer att rapportera direkt till Olivier Harnisch, EVP och COO för Rezidor.

– Det är med stor glädje vi välkomnar Thomas Engelhart till teamet. Rezidor har sina starka rötter i Norden, och regionen är och kommer att fortsätta vara en bolagets viktigaste europeiska marknader. Med sin breda professionella erfarenhet och sitt stora kunnande om de olika nordiska marknaderna kommer Thomas att driva områdesverksamheten vidare på ett sätt som gynnar både ägare, gäster och medarbetare, säger Olivier Harnisch, EVP och COO.

Thomas Engelhart, som har danskt och norskt ursprung, har bred erfarenhet från hotell- och tjänstenäringen. Han har en examen från hotellskolan Hosta Glion i Schweiz och från handelshögskolan Ceram/Theseus – Grand École i Frankrike. Efter att ha arbetat som hotellchef på ett flertal hotell i Norden, utsågs han till VD för First Hotels. Därefter började Thomas Engelhart på American Express, där han var ansvarig för Supplier Relation Group för Norden och Nederländerna innan han befordrades till VP Merchant Services på EMEA Airlines.

Thomas Engelhart gick sedan vidare till Scandic Hotels där han var SVP för Commercial Operations och Brand Experience. Efter det gick han till KF & Coop AB som VD, med ansvar för den kommersiella strategin. Thomas Engelharts senaste position var som tillförordnad CCBO på svenska Klarna AB.

– Det känns väldigt roligt att komma till Rezidor och att vara tillbaka i den bransch jag känner så mycket för. Jag är stolt över att träda in i rollen som VP för affärsområdet Norden, och jag ser fram emot en spännande resa för att stärka marknadsställningen för Rezidors främsta varumärken Radisson Blu och Park Inn by Radisson, säger Thomas Engelhart.

Om Rezidor Hotel Group
Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med mer än 430 hotell i drift och under utveckling och med 95 000 rum i över 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor driver och utvecklar även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomfattande licensavtal med det legendariska modehuset Missoni. Rezidor har ett branschledande Responsible Business Programme och utsågs till ett av världens mest etiska företag av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägaren.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

www.rezidor.com

Angelica Montez de Oca, Director PR & Communication Nordics, Angelica.Montez@CarlsonRezidor.com
Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director PR, Brand & Marketing Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezidor.com