Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Jeddah, Saudiarabien

19 Apr 2012

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Jeddah. Med denna anläggning, som har 350 rum och är Rezidors 10:e hotell i Saudiarabien, uppgår koncernens portfölj i landet nu till 2 400 rum i drift och under utveckling. Det nya hotellet ska enligt planerna välkomna de första gästerna under det fjärde kvartalet 2014.

"Saudiarabien är en av Rezidors viktigaste utvecklingsmarknader. Landet upplever en fortsatt ekonomisk tillväxt mitt ibland regional oro och global ekonomisk ostadighet. Dess starka inhemska marknad, de viktiga religiösa platserna, den starka fastighetssektorn och en stadig hotellmarknad fordrar en stark hotellnärvaro", säger Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

"Vi är mycket glada över att arbeta med Rezidor på det här spännande nya projektet i Jeddah och vi ser fram emot en fortsatt god relation och fler framtida projekt", säger Abdulrahman Al Binali, representant för Olayan Real Estate Company som äger och utvecklar hotellet. Företaget är en fastighetsgren inom koncernen The Olayan Group.

Jeddah ligger vid Röda havets kust och är den näst största staden i Saudiarabien, efter huvudstaden Riyadh. Det nya Park Inn by Radisson-hotellet kommer att ha 250 rum och 100 lägenheter med service, och det ligger förträffligt på Al Madinah Road. Anläggningen kommer att ha två restauranger och en lounge, 500 kvm mötesutrymme, ett gym med en utomhuspool samt ett affärscenter. Hotellet ligger på en av Jeddahs största affärsgator med lätt och smidig tillgång till stadens shopping- och kontorsdistrikt. Jeddahs internationella flygplats ligger en kort bilfärd från hotellet och det gör även de heliga städerna Mecka (65 km) och Medina (330 km).

Jeddah är en etniskt mångfaldig stad tack vare sin roll som porten till Mecka för tusentals pilgrimer från hela världen. Jeddah har 3,5 miljoner invånare och anses vara ett av landets största kommersiella centra.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication,
+32 2 702 9241, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Carlson Rezidor Hotel Group

Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellgrupper. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell, en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

Carlson Rezidor Hotel Group har sitt huvudkontor i Minneapolis, USA, och i Bryssel, Belgien.

http://www.carlsonrezidor.com; http://www.rezidor.com