Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Dakar, Senegal

25 Sep 2012

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, har tecknat avtal för det allra första Park Inn by Radisson-hotellet i Senegal, The Park Inn by Radisson Dakar. Hotellet kommer att ha 122 gästrum och ska enligt planerna öppna det fjärde kvartalet 2014. Avtalet ger Rezidor en Afrika-portfölj med sammanlagt 49 hotell med 11 000 rum i drift och under utveckling, och stärker ytterligare koncernens position som en av kontinentens ledande internationella operatörer.

"Park Inn by Radisson är vårt unga och dynamiska mellanklassvarumärke, och vi är mycket glada över att introducera varumärket i Senegal", sa Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd. "Park Inn by Radisson erbjuder färgstark bekvämlighet, en problemfri vistelse och fantastiskt värde för pengarna. Vi ser en lovande tillväxtpotential för det här varumärket i Afrika där vi nu har 16 Park Inn by Radisson-hotell i drift och under utveckling, och vi kommer fortsätta att utvidga vårt nätverk", fortsatte Ritter.

Det nybyggda Park Inn by Radisson Dakar kommer att åtnjuta ett toppläge mellan Dakars internationella flygplats och stadens viktigaste motorväg. Det kommer att ligga i ett av Dakars mest exklusiva fastighetskomplex (Cité Tobago) där man hittar både butiker och kontor. Förutom 122 rum kommer hotellet att ha en restaurang, en bar, ett gym, parkering och en utomhuspool. Hotellet kommer även att erbjuda möteslokaler på 489 m², och utgöra ett perfekt komplement till Rezidors befintliga Radisson Blu-hotell, en förstklassig fastighet som ligger vid Dakars strand.

"Vi ser fram emot ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete med Rezidor och vill tacka teamet från Horwath HTL Switzerland vars stöd har varit mycket värdefullt för projektets utveckling", sa Jamal Oliver Kane, vd för det Schweiz-baserade projektutvecklingsföretaget Calabash Development SA.

"Senegal är medlem i ECOWAS (Västafrikanska staternas ekonomiska gemenskap) där Rezidor främjar en klusterstrategi inom projektutveckling", tillade Andrew McLachlan, Vice President Business Development for Africa & Indian Ocean Islands för Rezidor. Senegal har även framhållits som en av Afrikas mönsterdemokratier. Landet återhämtar sig för närvarande från den globala ekonomiska krisen, och turism spelar dem mest framträdande rollen i Senegals plan "Millenniummål för utveckling". Huvudstaden Dakar är en föregångare för denna utvecklingsplan. Staden är attraktiv för både företag och turister, och nationella och internationella verksamheter har flyttat in till Dakar från grannstäderna. Staden stoltserar även med ett rikt UNESCO-världsarv.
Det fräscha Park Inn by Radisson-varumärket har skapats för snabb och flexibel tillväxt. "Våra hotell är mycket effektiva och innovativa verksamheter, med globalt tänkande och lokal drift. Vi satsar på en ambitiös tillväxt av Park Inn by Radisson i Västafrikas nyckelstäder", avslutade McLachlan.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@Rezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group
Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med 95 000 rum i 70 länder.
Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.
I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.
Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com