Rezidor har tecknat avtal för Park Inn Novosibirsk i Ryssland

21 Apr 2011

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och som med nästan 13 000 rum i drift och under utveckling är den ledande internationella hotelloperatören i Ryssland och OSS, har tecknat avtal för Park Inn Novosibirsk. Mellanklassanläggningen är utvecklad i samarbete med den ryska hotellkedjan Regional Hotel Chain (RHC), en av Rezidors viktigaste utvecklingspartners i Ryssland. Anläggningen kommer att ha 150 rum och ska enligt planerna välkomna sina första gäster under det första kvartalet 2014.

“Vi är mycket glada över att ha tecknat det 8:e kontraktet med RHC. Det stärker ytterligare vårt gemensamma mål att öppna 10 till 20 Park Inn-hotell i Ryssland", kommenterade Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

Novosibirsk är Rysslands tredje största stad och en av de viktigaste knutpunkterna i landet. Den ligger öster om Uralbergen och är känd som "Porten till Sibirien". Novosibirsk har en av de mest diversifierade ekonomierna i Ryssland och även en av de starkaste och stabilaste. Staden har en enorm industrikapacitet: banker och finansiella sektorer på uppgång, stark forskning, utvecklings- och utbildningsanstalter, samt en avsevärd utställnings- och konferenskapacitet. Den har även den högsta koncentrationen av affärsmässiga och finansiella aktiviteter i Sibirien, inklusive internationella banker som Raiffeisenbank, Commerzbank, KMB Bank och BSGV-France.Beläget 30 km söder om Novosibirsk ligger Akademgorodok, en vetenskaplig gemenskap med 15 universitet och ett dussintal institutioner från den ryska vetenskapsakademin. Sedan kommunismens fall har Akademgorodok växt till en stor teknologisk knutpunkt och kallas för "Silicon Forest".

"Trots dessa generatorer för efterfrågan saknar Novosibirsk – som många andra större städer i Ryssland – internationella hotellkedjor. Vi ser stora möjligheter där och ser fram emot att öppna det framtida Park Inn som ett av de främsta affärshotellen i staden", säger Kurt Ritter.

"Med vårt strategiska fokus på att utveckla Rysslands regionala hotellsektor med internationella kvalitetshotell för både fritids- och affärsresenärer, finns Novosibirsk med på vår 10-i-topp-lista över prioriteringar för RHC-lanseringen inom en av de mest investeringsattraktiva och affärsdynamiska regionerna", tillägger Vladislav Smirnov, General Director för RHC.

Det nya hotellet kommer att ligga stadskärnan, på bekvämt avstånd från den centrala tågstationen och en tunnelbanestation. Förutom 150 moderna och färgglada rum kommer hotellet att erbjuda en restaurang som är öppen hela dagen, en lobbybar, ett gym samt fem mötesrum.

Christiane Reiter, Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, mailto:Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 400 hotell i drift och under utveckling, med 87 800 rum i över 60 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts, Park Inn by Radisson och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com

Om RHC
Regional Hotel Chain LLC (RHC) är ett projektfokuserat förvaltningsbolag som grundades 2006 för att lansera och utveckla regionala hotellkedjor i mellanklass.
RHC har som mål att etablera sitt ledarskap på den ryska regionala marknaden i hotellsegment i mellanklass och bygga upp en portfölj med 20 verksamma hotell innan 2015.
Från och med april 2011 finns ett hotell i drift och ett hotell under byggnation, fem anläggningar på ritbordet och ytterligare tomter i pipelinen.
Efter Park Inn Kazan, ska Park Inn Astrakhan enligt planerna öppna under juni 2011. Managementavtalet för Park Inn Yaroslavl tecknades i oktober 2009, för Park Inn Voronezh i april 2010 och för Park Inn Sochi City Centre i augusti 2010, för Park Inn Volgograd och Park Inn Nizhny Novgorod i januari 2011, samt för Park Inn Novosibirsk i mars 2011.
För mer information om RHC-projekt, besök: www.rhc-hotels.ru