Rezidor har tecknat avtal för Park Inn Istanbul Ataturk Airport

11 Apr 2013

Rezidor Hotel Group, ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, har tecknat avtal för det allra första Park Inn-hotellet i Turkiet, Park Inn Istanbul Ataturk Airport. Hotellet kommer att ha 144 gästrum och ska enligt planerna öppna under det första kvartalet 2014.

"Vi är mycket glada över att introducera vårt innovativa mellanklassvarumärke Park Inn i Turkiet. Landet är en viktig knutpunkt mellan den europeiska och asiatiska kontinenten och en viktig marknad för Rezidor – vi strävar efter att ytterligare stärka vår närvaro och utveckla Park Inn i hela landet", säger Wolfgang M. Neumann, Rezidors koncernchef och vd.

Park Inn Istanbul Ataturk Airport är ett perfekt komplement till Radisson Blu Conference and Airport Hotel som redan finns i Istanbul. Det ligger 5 km från Ataturk International Airport, Turkiets största och Europas 6:e mest trafikerade flygplats, som betjänar mer än 45 miljoner passagerare per år. Hotellet kommer att erbjuda transferservice till och från terminalerna och även tillhandahålla goda förbindelser till flera affärsdistrikt i regionen och till Istanbuls största mässområde CNR Expo.

Hotellet är en del av en befintlig kontorsbyggnad som under de kommande månaderna kommer att förvandas till hotell. Förutom 144 rum kommer hotellet att ha en restaurang som är öppen hela dagen och en lobbybar. Hotellet kommer även att utrustas med mötesfaciliteter på nästan 1 000 m² med bl.a. en balsal på 600 m², ett fitnesscenter och ett underjordiskt garage. Park Inn är Rezidors mellanklassvarumärke med full service. Varumärket genomgår för närvarande en nylansering – det nya varumärkeskonceptet kommer att ytterligare öka varumärkets attraktionskraft, säljbarhet och lönsamhet. Syftet är att genom en positiv och personlig gästupplevelse behålla gäster från generation X (födda mellan 1965 och 1981) och att locka och vårda den växande kundkretsen från generation Y (1982–1990).

Istanbul är den största staden i Turkiet och utgör landets ekonomiska, kulturella och historiska hjärta. Med 14 miljoner invånare anses Istanbul vara en av de största och mest tätbefolkade städerna i världen. Under de senaste åren har staden rapporterat en exponentiell tillväxt av internationella resenärer och dessa siffror kommer att växa ytterligare under de närmaste åren på grund av stadens ökande popularitet bland både affärs- och fritidsresenärer.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@Rezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group
Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med 95 000 rum i 70 länder.
Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor driver och utvecklar även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomfattande licensavtal med det legendariska modehuset Missoni, och efter att ha tecknat avtal om strategisk allians med Regent Hotels & Resorts i september 2012 driver och utvecklar Rezidor även nya Regent-hotell i EMEA.
I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.
Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.
För mer information, besök www.rezidor.com