Rezidor presenterar Park Inn Dubai Airport Free Zone

03 Sep 2009

Bryssel, 3 september 2009

Rezidor Hotel Group, som är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, stärker sin portfölj med flygplatshotell ytterligare och presenterar Park Inn Dubai Airport Free Zone. Anläggningen har 312 rum och ska enligt planerna öppna under 2012. ”Med 32 flygplatshotell i drift och under utveckling är Rezidor Europas ledande operatör av flygplatshotell. Vi är glada över att nu utöka detta område till Mellanöstern”, kommenterar Kurt Ritter, koncernchef och vd för Rezidor. Förutom Park Inn Dubai Airport Free Zone utvecklar koncernen även Radisson Blu Hotel Cairo Heliopolis som kommer öppna under slutet av 2009.

Det nya Park Inn-hotellet kommer att vara beläget 1,8 km från terminal 2 i Dubai International Airport, en av de snabbast växande flygplatserna i regionen och i världen. Den kommer att vara omgiven av Dubai Airport Free Zone Authority - en frizon som upprättades 1996 med målsättningen att uppmuntra utländska investeringar och att underlätta möjligheterna för lokal och utländsk affärsverksamhet. Idag finns det 1 300 företag inom området, allt från flygbolag och läkemedelsföretag till logistik och IT.

Nasser Al Madani, Assistant Director General för Dubai Airport Free Zone, säger: ”Dubai Airport Freezone är stolt över att ha kontrakterat Rezidor som operatör för detta hotellprojekt, som är en del av den östra landutvecklingen i området. Samarbetet mellan våra två företag står för den kvalitet som vi strävar efter, och samtidigt förstärks Rezidors portfölj med flygplatshotell."

Förutom 312 rum och lägenheter kommer det nya Park Inn att erbjuda en huvudrestaurang med ett unikt marknadskoncept där matgästerna kommer att kunna välja mellan en uppsjö av olika rätter som reflekterar den multikulturella staden Dubai. Anläggningens bankett- och konferensfaciliteter kommer att vara omfattande och inkludera såväl en 575 kvadratmeter stor balsal som åtta andra mötesrum på sammanlagt 465 kvadratmeter. För privatresenärer finns ett spa, ett gym och en pool.

Park Inn är Rezidors unga, dynamiska och färgstarka mellanklassvarumärke. Det har sedan starten 2003 fortsatta att växa till fler än 130 hotell med fler än 24 000 rum över hela Europa, Mellanöstern och Afrika. I Mellanöstern öppnades nyligen Park Inn i Muscat och i Al Khobar, och regionen fortsätter att vara den Rezidor fokuserar på vad gäller att ytterligare utveckla varumärket.

Christiane Reiter, Director Corporate Communication
Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group:

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 380 hotell i drift och under utveckling med över 81 000 rum i 59 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts, Regent Hotels & Resorts, Park Inn och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt förmånsprogrammet goldpoints plusSM för återkommande hotellgäster. Under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni driver och utvecklar Rezidor även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson Companies är största aktieägare.

Rezidors bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com.