Park Inn blir “Park Inn by Radisson”

02 Jun 2010
Printer Friendly Version

Rezidor Hotel Group, som är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, presenterar ett nytt namn för sitt mellanklassvarumärke Park Inn: Med omedelbar verkan blir Park Inn
Park Inn by Radisson. ”Detta nya namn är helt i linje med vårt strategiska beslut att främst fokusera på utvecklingen av våra två nyckelvarumärken. Park Inn är ett ungt varumärke som vi lanserade tidigt under 2003 och som innebar att vi fick över 140 hotell med fler än 26 000 rum i drift och under utveckling i EMEA. Kopplingen till Radisson och dess styrka och goda rykte kommer att göra det möjligt för Park Inn att växa i än snabbare takt samt att bli än mer effektivt. Vi tror även att denna varumärkesöverlåtelse kommer att ytterligare öka medvetenheten för varumärkena Park Inn och Radisson”, kommenterar Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

Park Inn har utvecklats till ett fräscht och dynamiskt ledande varumärke i mellanklass som sätter färg på vardagen och som sätter en ära i att vara bättre på att erbjuda det väsentliga än sina konkurrenter. Detta koncept har varit framgångsrikt: Under 2009 vann Park Inn den prestigefyllda utmärkelsen J.D. Power Award för flest antal nöjda gäster i Europa i sin kategori. Även Rezidors design- och servicemedvetna förstaklass- och fullservicevarumärke Radisson har nyligen tilldelats utmärkelser: Under våren 2010 vann varumärket över Hilton som Europas största lyxhotellvarumärke, med 170 hotell i drift och under utveckling med sammanlagt 38 079 rum (källa: MKG Hospitality, Paris).

Arbetet med att döpa om varumärket kommer att starta i Storbritannien (med undantag av M25 området i London), en nyckel- och hemmamarknad för Park Inn, och kommer sedan att fortlöpa medvarsam utveckling i Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Vi kommer att införliva Park Inn by Radisson gradvist och budgetvänligt för att undvika onödig byråkrati. Vi kommer även att se till att eventuella avbrott i rörelseverksamheten kommer att hållas på ett minimum”, säger Kurt Ritter. En riktad marknadsförings- och säljkampanj kommer att stödja övergången av alla Park Inn-hotell till att bli Park Inn by Radisson, och kommer att vara genomförd i slutet av 2011.

Christiane Reiter, Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, christiane.reiter@rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, renu.snehi@rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group:

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 400 hotell i drift och under utveckling med fler än 86 300 rum i över 60 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts, Regent Hotels & Resorts, Park Inn och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt förmånsprogrammet goldpoints plusSM för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson Companies är största aktieägare.

Rezidors bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com.