Club Carlson For Planners lanserar 100 % koldioxidneutrala möten

22 Apr 2013

Rezidor

Club CarlsonSM, Carlson Rezidor Hotel Groups globala lojalitetsprogram, tillkännagav i dag på Earth Day att Club Carlson har blivit det första lojalitetsprogrammet inom besöksnäringen som är koldioxidneutralt. Carlson Rezidor erbjuder koldioxidneutrala möten för alla möten och evenemang som ordnas inom ramen för Club Carlson For Planners-programmet hos något av koncernens sex globala hotellvarumärken med sammanlagt 1 077 medverkande hotell över hela världen.

Klimatneutraliseringen – en kostnadsfri tjänst för mötesplanerare – kommer att skötas av Carlson Rezidors nya partner Carbon Footprint Ltd. Alla bidrag kommer att användas för att investera i förnybar energi i Indien, och för varje ton koldioxid som klimatkompenseras via Club Carlson For Planners-evenemang kommer ett nytt träd att planteras i Great Rift Valley i Kenya. Detta innebär att alla Club Carlson For Planners-evenemang som hålls på ett Carlson Rezidor Hotel någonstans i världen inte har någon nettoeffekt på den globala miljön.

"Carlson Rezidor tar hållbarhet på allvar. Enligt UNWTO-UNEP (FN:s världsturismorganisation/miljöprogram) står hotell för cirka 20 % av turistnäringens totala klimatpåverkan. Denna innovativa klimatkompenserade lösning är en unik tjänst för Club Carlson och kommer att bidra till att minska våra hotells och kunders klimatpåverkan", säger Suzanne Riesterer, Chief Commercial Officer. "Förutom Club Carlson For Planners-medlemmar kommer dessutom enskilda Club Carlson-medlemmar att ha möjlighet att lösa in sina Gold Points för att kompensera koldioxidutsläppet för sin personliga resa och stödja vindkraftverk i Indien och trädplantering i Kenya."

Programmet för koldioxidneutrala möten som lanserades i slutet av 2012 på Radisson Blu-hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika ledde till att 433 ton kompenserades och att 433 träd planterades i Kenya. Detta är en del av Carlson Rezidors prisvinnande program för ansvarsfullt företagande med fokus på gästers och medarbetares hälsa och säkerhet, respekt för sociala och etiska frågor inom företaget och samhället samt en minskad negativ påverkan på miljön.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, EMEA: Christiane.Reiter@carlsonrezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, EMEA: Renu.Snehi@carlsonrezidor.com

Om Carlson Rezidor Hotel Group
Carlson Rezidor Hotel Group är en av världens största och mest dynamiska hotellgrupper.  Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell i drift och under utveckling, en global närvaro i 100 länder och områden, samt en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Park Plaza®, Park Inn by Radisson, Country Inns & Suites By CarlsonSM och Hotel Missoni). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club CarlsonSM, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

Carlson Rezidor Hotel Group har sitt högkvarter i Minneapolis, USA och i Bryssel, Belgien.

www.carlsonrezidor.com, www.rezidor.com

Om Club Carlson
Club CarlsonSM är Carlson Rezidor Hotel Groups globala hotellbonusprogram. Det erbjuder en samling exceptionella förmåner, tjänster och privilegier på över 1 000 medverkande hotell runtom i världen, däribland: Radisson Blu, Radisson®, Park Plaza®, Park Inn by Radisson och Country Inns & Suites By CarlsonSM. Club Carlson har för närvarande tio miljoner medlemmar runt om i världen och innefattar:

• 20 Gold Points® per US-dollar som spenderas på berättigande hotellövernattningar på medverkande hotell samt alla måltider och drycker som debiteras ditt rum
  • Snabbare gratisnätter – från 9 000 Gold Points
  • Inga datumbegränsningar på förmånsnätter i standardrum
  • Kostnadsfritt internet för Club Carlson-medlemmar på Carlson Rezidor-hotell runtom i världen
  • En rad förstklassiga inlösenmöjligheter
  • Elitstatus börjar vid 15 nätter eller 10 vistelser per år

Club Carlson For Planners är ett unikt hotellbonusprogram avsett för mötes- och evenemangsplanerare världen över.