Carlson Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Pulkovo Airport i Sankt Petersburg, Ryssland

12 Sep 2013

Carlson Rezidor Hotel Group, ett av världens största och mest dynamiska hotellföretag, har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Pulkovo Airport i Sankt Petersburg. Anläggningen i mellanklassegmentet har 200 rum och ska enligt planerna öppna under första kvartalet 2014. Carlson Rezidors portfölj i Ryssland omfattar nu 42 hotell i drift och under utveckling. Bara i Sankt Petersburg driver och utvecklar koncernen 6 hotell med mer än 2 800 rum.

"Vi stärker ytterligare vår position som den ledande internationella hotelloperatören i Ryssland/OSS och Baltikum. Denna region är fortfarande ett av våra viktigaste fokusområden för framtida affärsutveckling", kommenterade Wolfgang M. Neumann, Rezidors koncernchef och vd. "Vi är också fast beslutna om att Park Inn by Radisson ska expandera på större reseknytpunkter och tränga djupare in i utvalda marknader", fortsatte Neumann.

Park Inn by Radisson Pulkovo Airport kommer att ligga i direkt anslutning till nya Terminal 3 på Pulkovo – Rysslands tredje största flygplats efter Domodedovo och Sheremetyevo i Moskva. Terminal 3 kommer att bli den primära terminalen för alla internationella flygningar till och från staden, och kommer att ha en förbindelse till det nya hotellet via en inhägnad gångväg. Förutom 200 bekväma rum och sviter kommer anläggningen att erbjuda en restaurang som är öppen hela dagen, lobby och barområde på 470 m², 20 mötesrum på sammanlagt 438 m² och ett fitnesscenter.

Sankt Petersburg är Rysslands näst största stad och landets ekonomiska, industriella och kulturella centrum. Det är även Rysslands mest populära turistmål – 40 % av resenärerna som besöker Sankt Petersburg är fritidsturister. Efterfrågan på både affärs- och turistresor förväntas öka i och med utbyggnaden av den nya flygterminalen, byggandet av det moderna konferens- och utställningscentret och fotbolls-VM 2018.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezior.com

Information till redaktionen:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling med nästan 97 000 rum i mer än 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Efter att ha ingått en strategisk allians med Regent Hotels & Resorts kommer Rezidor att utveckla och driva nya Regent-fastigheter i EMEA. Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World’s Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com