Carlson Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Kigali, Rwanda

27 Jun 2013

Carlson Rezidor, en av världens tio största hotellkoncerner och en av de ledande hotelloperatörerna på den Afrikanska kontinenten, har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Kigali i Rwanda.

Det eleganta hotellet i övre mellanklassegmentet har 161 rum och är Carlson Rezidors andra hotellprojekt i Kigali. Koncernen utvecklar redan Radisson Blu Hotel & Convention Centre Kigali som enligt planerna ska öppna under det andra kvartalet 2014. Park Inn by Radisson kommer att välkomna de första gästerna redan några månader senare under det tredje kvartalet 2014.

"Vi är mycket glada över att introducera vårt unga och dynamiska varumärke Park Inn by Radisson i Rwanda och därmed ytterligare stärka vår närvaro i landet. Afrika är en mycket viktig utvecklingsmarknad för vår koncern, och vår afrikanska portfölj består nu av 50 hotell med sammanlagt 11 000 rum i drift och under utveckling i 21 länder", säger Wolfgang M. Neumann, Rezidors koncernchef och vd.

Park Inn by Radisson Kigali ligger centralt beläget i det exklusiva Nyarugenge-distriktet i stadens centrum – mindre än 12 km väst om den internationella flygplatsen, Rwandas huvudsakliga ankomstplats. Förutom 161 bekväma och funktionella gästrum erbjuder hotellet en restaurang på 225 m² som är öppen hela dagen, en lobbybar på 80 m², en klubblounge, en utomhuspool med en poolbar och terrass på 110 m², mötes- och konferenslokaler på 500 m² samt gym, spa, hårsalong och nattklubb.

Kigali är den stad i Rwanda som har störst befolkning med sina över 1 miljoner invånare, och är även landets viktigaste affärs- och konferensresmål. Turism, mineraler, kaffe och te är Rwandas huvudsakliga källor till utländsk handel. Landet är medlem i Östafrikanska gemenskapen och anpassar sina budget-, handels- och immigrationspolicyer för att överensstämma med de regionala partnernas policyer.

Joseph Mugisha, ordförande för Hotel Vision Limited, företaget som äger Park Inn by Radisson i Kigali, säger: "Vi är glada över att samarbeta med ett så viktigt internationellt hotellföretag som Carlson Rezidor och dess spännande varumärke Park Inn by Radisson, eftersom det står för enastående kvalitet och omtalat god service. Våra företag har en gemensam vision som kommer att göra Park Inn by Radisson i Kigali till stadens mest populära hotell i mellanklassegmentet".

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezior.com

Information till redaktionen:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling med nästan 97 000 rum i mer än 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoniunder ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Efter att ha ingått en strategisk allians med Regent Hotels & Resorts kommer Rezidor att utveckla och driva nya Regent-fastigheter i EMEA. Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World’s Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com