Carlson Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Hotel Nizhny Tagil, Russia

12 Jun 2013

Carlson Rezidor Hotel Group, en av världens tio största hotellkoncerner, stärker sin portfölj i Rysslands regionala städer genom att teckna avtal för ett nytt Park Inn by Radisson i Nizjnij Tagil. Mellanklassanläggningen kommer att vara det första hotellet med internationellt varumärke i den här framstående industristaden. Hotellet har en enastående sjöutsikt och ligger i Nizjnij Tagils centrala distrikt. Park Inn-hotellet kommer att erbjuda 135 moderna gästrum, en restaurang på 238 m2 som är öppen hela dagen och har en angränsande terrass på 200 m2, en lobbybar, en balsal på 375 m2 och tio mötesrum. Dessutom kommer det att finnas ett gym och hotellparkering.

"Ryssland/OSS är en mycket viktig utvecklingsmarknad för vår framtida affärsutveckling. Vi är redan regionens ledande internationella hotelloperatör och vi stärker nu vår portfölj i Ryssland till 12 000 rum i drift och under utveckling", sa Wolfgang M. Neumann, Rezidors koncernchef och vd.

Nizjnij Tagil ligger i Uralbergens region. Staden är ett viktigt industriellt nav och hyser flera av Rysslands ledande stål- och maskinföretag. Hotellet stoltserar med en vacker sjöutsikt över Tagil-dammen och ligger alldeles intill den huvudsakliga gågatan som är full av restauranger och kaféer. En rymlig restaurangterrass erbjuder utsikt över vattnet och som stadens enda hotell med internationellt varumärke kommer den omfattande anläggningen att bli stadens främsta plats för evenemang och konferenser. Hotellets centrala läge ger gästerna möjlighet att promenera till stadens huvudsakliga kultur- och underhållningsattraktioner, bl.a. stadstorget, dramatiska teatern, stadshuset och cirkusen. Ltd. "UBT Hotel" är projektets investerare.

Park Inn Nizhny Tagil är Carlson Rezidors tredje hotell i Uralregionen, och det kompletterar en portfölj som redan innehåller Park Inn Yekaterinburg och det kommande Radisson Blu Chelyabinsk. Avtalet cementerar ytterligare Park Inns position som marknadsledare i Rysslands regionala städer och visar prov på Carlson Rezidors strävan efter att behålla sin ledande ställning som den största internationella hotelloperatören i landet.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezior.com

Information till redaktionen:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling med nästan 97 000 rum i mer än 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoniunder ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Efter att ha ingått en strategisk allians med Regent Hotels & Resorts kommer Rezidor att utveckla och driva nya Regent-fastigheter i EMEA. Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World's Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com