Carlson Rezidor har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Abuja Kaura, Nigeria

02 Aug 2013

Carlson Rezidor, ett av de tio största hotellföretagen i världen och en ledande internationell hotelloperatör på den afrikanska kontinenten, har tecknat avtal för Park Inn by Radisson Abuja Kaura i Nigeria. Fullservicehotellet i mellanklassegmentet har 150 rum och ska enligt planerna öppna under första kvartalet 2015.

"Nigeria är ett land vi fokuserar på i vår affärsutveckling. Landets ekonomi är en av de snabbast växande i världen, och vi ser stor tillväxtpotential för våra kärnvarumärken Park Inn by Radisson och Radisson Blu. Med denna kontraktering har vi redan en portfölj med åtta hotell i drift och under utveckling i Nigeria", kommenterade Wolfgang M. Neumann, Rezidors koncernchef och vd.

Carlson Rezidor har i sin nigerianska pipeline hotellplatser för Park Inn by Radisson i Lagos, Abeokuta och Abuja. I det övre förstaklassegmentet har koncernen redan ett Radisson Blu i Lagos samt två hotell under utveckling i Abuja och Port Harcourt. På den afrikanska kontinenten har Carlson Rezidor nu totalt 51 hotell i drift och under utveckling, och den största pipelinen av hotell i Afrika söder om Sahara.

Nya Park Inn by Radisson Hotel Abuja Kaura kommer att ligga i Kaura-distriktet i Nigerias huvudstad Abuja, som ligger mindre än 25 km från den internationella och inhemska flygplatsen. Förutom 150 moderna och bekväma rum kommer anläggningen att erbjuda en restaurang och bar, en klubblounge och affärslounge, mötes- och konferensfaciliteter på 2 000 m² som gör hotellet till en ledande MICE-destination i mellanklassegmentet, ett gym, ett hälsospa, en takterrass med bar och en utomhuspool.

"Det är verkligen en stor ära och glädje för 1st Impression Group att vara medlem i Carlson Rezidors globala familj. Carlson Rezidor är ett av världens mest dynamiska hotellföretag, och jag har stort förtroende för koncernens förmåga att driva hotellet och göra det till en ledande mellanklassanläggning i Nigerias huvudstad Abuja", sade prins Godfrey Ify Ejim, vd för 1st Impression Group.

Abuja är Nigerias fjärde största tätort och domineras av statliga verksamheter och statligt ägda företag. Den är känd för att vara den stad som är bäst byggd för sitt syfte och för att vara bland de rikaste och dyraste huvudstäderna i Afrika.

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@CarlsonRezidor.com
Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@CarlsonRezior.com

Information till redaktionen:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling med nästan 97 000 rum i mer än 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Efter att ha ingått en strategisk allians med Regent Hotels & Resorts kommer Rezidor att utveckla och driva nya Regent-fastigheter i EMEA. Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World’s Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com